ONLY GOD

mohamad.k.sh80@gmail.com

ONLY GOD

mohamad.k.sh80@gmail.com

آلو


آلو:

یکی از میوه های مفید و پرفایده که تازه آن درفصل تابستان و خشک کرده  آن در سایر فصول مورد استفاده قرار می گیرد، آلو است. نام آلو در منابع طب سنتی اُجاص می باشد. آلو میوه ای  تک هسته ای و از خانواده هلو و زرد آلو است. بیش از هزاران گونه متفاوت از این میوه در دنیا وجود دارد که از نظر رنگ و شکل و اندازه با هم اختلاف دارند. طعم آن از ترش تا شیرین متغیر است. این گیاه بومی اروپا و آسیا محسوب می شود.

 

در منابع طب سنتی آن را به دو دسته بزرگ تقسیم کرده­اند. یکی آن که در باغ به عمل می آید و دیگری آنکه در کوهستان می روید که نوع کوهی آن بسیار ترش و از نظر طبع سردتر است. نوع بسیار خوب آن آلوی زرد بخارا است که تازه آن زرد کهربایی شفاف و میخوش با طعم مطلوب است . این نوع آلو در خراسان به عمل می آید و با آلوی سایر مناطق متفاوت است. نوع دیگر، آلوی سیاه می باشد.

 

آلو را می توان به تنهایی یا با ترکیب سایر غذاها استفاده کرد. نوع خشک این میوه در جای خشک و خنک یا در یخچال به مدت 6 ماه قابل نگهداری است.

 

خواص:

آلو جهت پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها مفید است. از جمله: جلوگیری از افزایش فشار خون کنترل قند خون پیشگیری از بروز بیماریهای قلبی عروقی و سرطانها درمان برخی از بیماریهای گوارشی برطرف کننده خارش بدن و دردهای مفصلی-  بهبود سردرد- معالجه کم خونی معالجه ضعف و ناتوانی و خستگی جسمی -  تقویت چشم درمان جوش صورت و بدن تسهیل عملکرد کلیه ها ضد یبوست ومحرک سلسله اعصاب  بدن.

 

شربت آلو : مسهل بسیار خوب و بی ضرر و آرامبخش سینه است.

 

آلوچه خشک: نیرو بخش صفرا بر رافع یبوست و خونریزی است.

 

برگه آلو: بهترین ضد سم است و همچنین عملکرد دستگاه هاضمه را منظم می نماید.

 

خوردن آش آلو برای درمان اختلال حواس مفید است.

 

در طب چینی آب آلو به عنوان « اکسیر صبحانه» جهت سم­زدایی و شادابی بدن بعد از خواب توصیه شده است.

 

ترکیبات غذایی:

 آلو سرشار از ویتامین های C- B-A آهن کلسیم فسفر- منیزیم- پتاسیم- سدیم- و منگنز است.

 

به علت وجود سوربیتول در آلو ، ملین بسیار خوبی است.

 

 نحوه مصرف: مصرف آلو به  علت طبیعت سردی که دارد برای افرادی که سردی مزاج دارند مناسب نیست و در این افراد بهتر است به همراه  آب عسل مصرف شود. در عوض برای گرم مزاجان میوه بسیار مناسبی است.

 

برای درمان یبوست در بزرگسالان کافیست 10 عدد آلوی خشک را در آب خیسانده و شب تا صبح بماند و صبح ناشتا میل شود . در کودکان بهتر است 5 عدد آلو را پخته و در طول روز میل نمایند.

 

برای درمان سردرد گرم ، آب آلو را با گل بنفشه مخلوط کرده بر پیشانی بمالید.

 

مخلوط آلو و سرکه به صورت موضعی جهت درمان جوشها بخصوص جوش بدن اطفال مفید است.

 

خوردن آلو به صورت ناشتا سبب درمان بی اشتهایی و قی و استفراغ صبحگاهی در افراد گرم مزاج است. برای تهیه شربت آلو، نیم کیلو آلو بخارا را در دو لیتر آب بجوشانید تا پخته و نرم شود . سپس صاف کرده با قدری شکر شیرین نمایید. مصرف این شربت برای درمان یبوست و تا حدی برای کسانی که سرفه و سینه درد دارند نیز مفید است.

 

احادیث و روایات:

به نقل از جابربن یزید جعفی : مردی نزد امام باقر (ع) از تلخه ای که در درون او به جوشش آمده بود تا جایی که نزدیک بود دیوانه شود ، اظهار ناراحتی کرد . امام (ع) به او فرمود: آن را با آلو فرو بنشان.

 

امام صادق(ع) : آلو در حالت ناشتا تلخه را فرو می نشاند هرچند که بادها را نیز تحریک می کند.

 

به نقل از ازرق بن سلیمان: از امام صادق(ع) درباره آلو پرسیدم . فرمود: برای تلخه مفید است و مفاصل را نیز نرم می کند اما از آن زیاد مخور که سرانجام در مفصلهایت بادهایی بر جای می نهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.